SAMBUTAN HARI KEKASIH (Valentine Day)

Sambutan hari kekasih atau Valentine day adalah apabila orang menunjukkan perasaan cinta, sayang dan persahabatan. Ia diraikan dalam pelbagai cara di seluruh dunia dan jatuh pada 14 Februari setiap tahun.

Sambutan hari kekasih atau Valentine day adalah apabila orang menunjukkan perasaan cinta, sayang dan persahabatan. Ia diraikan dalam pelbagai cara di seluruh dunia dan jatuh pada 14 Februari setiap tahun.

Apa yang Orang Lakukan pada Sambutan hari kekasih ?

Ramai orang di seluruh dunia meraikan Hari Valentine dengan menunjukkan penghargaan kepada orang yang mereka suka atau suka. Sesetengah orang mengambil orang tersayang untuk makan malam romantis di restoran sementara yang lain boleh memilih hari ini untuk mencadangkan atau menikah. Ramai orang memberi kad ucapan, coklat, barang kemas atau bunga, terutama bunga mawar, kepada rakan kongsi atau penyokong mereka pada Hari Valentine.

Ia juga merupakan masa untuk menghargai rakan-rakan dalam kalangan sosial dan budaya. Sebagai contoh, Hari Valentine di Finland merujuk kepada "Hari kawan", yang lebih penting untuk mengingati semua kawan daripada berfokus semata-mata atas cinta. Hari Valentine di Guatemala dikenali sebagai Hari Cinta dan Persahabatan). Ia sama dengan negara-negara adat dan tradisi Hari Valentine seperti Amerika Syarikat tetapi ia juga merupakan masa bagi ramai untuk menunjukkan penghargaan mereka kepada rakan-rakan mereka.

Kehidupan awam

Hari Valentine bukan cuti umum di banyak negara, termasuk Australia, Kanada, United Kingdom dan Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun, restoran, hotel dan pusat membeli-belah mungkin sibuk sepanjang tahun ini.

Latar Belakang Sambutan hari kekasih 

Asal-usul Hari Valentine tidak jelas tetapi banyak sumber percaya bahawa ia berasal dari kisah St Valentine, seorang imam Rom yang telah mati syahid pada atau sekitar 14 Februari tahun 270 CE. Bagaimana dia menjadi penyokong kekasih pencinta tetap misteri tetapi satu teori adalah bahawa gereja itu menggunakan hari kesyahatan St Valentine untuk membaptiskan Roman Lupercalia lama, sebuah festival pagan yang diadakan sekitar pertengahan bulan Februari.

Upacara kuno termasuk memasukkan nama-nama gadis ke dalam kotak dan membiarkan anak-anak lelaki mengeluarkannya. Pasangan kemudian akan dipasangkan sehingga tahun berikutnya. Gereja Kristian menggantikan nama-nama orang-orang kudus untuk nama-nama perempuan dengan harapan bahawa peserta akan memodelkan hidupnya selepas orang suci yang namanya ditariknya. Walau bagaimanapun, ia sekali lagi nama-nama gadis yang berakhir di kotak pada abad ke-16.

Akhirnya kebiasaan menghantar kad tanpa nama atau mesej kepada orang yang dikagumi menjadi cara yang diterima untuk merayakan Hari Valentine. Terdapat peningkatan minat pada Hari Valentine, pertama di Amerika Syarikat dan kemudian di Kanada, pada pertengahan abad ke-19. Versi awal kad Valentine yang dibuat dari satin dan renda dan dihiasi dengan bunga, reben, dan gambar cupids atau burung muncul di England pada tahun 1880-an.


Simbol Sambutan hari kekasih 

Hati, warna merah dan merah jambu, mawar, imej dan patung cupid, dan busur dan anak panah cupid melambangkan perasaan cinta dan cinta pada Hari Valentine. Cupid biasanya digambarkan sebagai tokoh bersayap kecil dengan busur dan anak panah. Dalam mitologi, dia menggunakan anak panahnya untuk menyerang hati orang. Orang yang jatuh cinta kadang-kadang dikatakan "dipukul oleh anak panah Cupid". Hari ini memberi tumpuan kepada cinta, percintaan, penghargaan dan persahabatan.

BACA JUGA>>>Sambutan Perayaan Thaipusam

0 comments:

Post a Comment