SAMBUTAN TAHUN BARU CINA

Sambutan Tahun Baru Cina adalah pada hari pertama Tahun Baru dalam kalendar Cina, yang berbeza dari kalendar Gregorian. Ia juga dikenali sebagai Festival Spring atau New Year Lunar. Setiap tahun diwakili oleh tanda haiwan zodiak.

Adakah Hari Tahun Baru Cina Cuti Umum?

Hari Tahun Baru Cina adalah cuti umum. Ia adalah hari untuk penduduk umum, dan sekolah dan kebanyakan perniagaan ditutup.

Hari Tahun Baru Cina adalah cuti umum. Ia adalah hari untuk penduduk umum, dan sekolah dan kebanyakan perniagaan ditutup.
SAMBUTAN TAHUN BARU CINA



Pada tahun 2020, ia jatuh pada hari Sabtu, dan sesetengah perniagaan boleh memilih untuk mengikuti waktu buka Sabtu.


Perayaan Hari Tahun Baru Cina

YearWeekdayDateNameHoliday Type
2015Thu19 FebTahun Baru Cina LunarFederal Public Holiday
2016Mon8 FebTahun Baru Cina LunarFederal Public Holiday
2017Sat28 JanTahun Baru Cina LunarFederal Public Holiday
2018Fri16 FebTahun Baru Cina LunarFederal Public Holiday
2019Tue5 FebTahun Baru Cina LunarFederal Public Holiday
2020Sat25 JanTahun Baru Cina LunarFederal Public Holiday
2021Fri12 FebTahun Baru Cina LunarFederal Public Holiday
2022Tue1 FebTahun Baru Cina LunarFederal Public Holiday
2023Sun22 JanTahun Baru Cina LunarFederal Public Holiday
2024Sat10 FebTahun Baru Cina LunarFederal Public Holiday
2025Wed29 JanTahun Baru Cina LunarFederal Public Holiday

Apa yang Orang Lakukan?

Tahun Baru Cina adalah yang paling penting dan terpanjang dari semua perayaan Cina, yang dirayakan di komuniti Cina di seluruh dunia. Aktiviti Tahun Baru Cina termasuk:

  • Membuat persembahan kepada dewa-dewa rumah tangga.
  • Memakai pakaian baru, terutamanya dalam warna merah.
  • Mengadakan jamuan besar untuk keluarga dan rakan-rakan.
  • Mengambil bahagian dalam tarian singa dan naga, serta perarakan perayaan yang memperlihatkan demonstrasi akrobatik, menewaskan gong, dan bertempar cincin.
Ramai kanak-kanak menerima "wang bertuah" dalam sampul merah, dan pintu rumah terbuka untuk membiarkan nasib baik masuk. Tahun Baru Cina juga boleh merangkumi pesta tanglung, di mana orang-orang menggantung tanglung dihiasi di kuil-kuil dan membawa lentera untuk perbarisan petang.

Apa yang Terbuka atau Tertutup?

Tahun Baru Cina adalah cuti umum di China, yang berlangsung selama beberapa hari. Ia juga cuti umum di negara-negara seperti Brunei, Indonesia, Malaysia, Korea Utara, Singapura, Korea Selatan, dan Vietnam.

Ia bukan cuti umum di negara-negara seperti Australia, Kanada, United Kingdom, atau Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun, sesetengah perniagaan mungkin ditutup lebih awal, dan sesetengah jalan mungkin ditutup untuk seketika untuk membenarkan perarakan festival berlaku.

Mengenai Tahun Baru Cina

Perayaan ini dipercayai pergi jauh sebelum prasejarah. Ia menandakan permulaan kitaran lunar baru dan dipanggil Festival Spring (di hemisfera utara) kerana ia jatuh antara solstis Disember dan ekuinoks bulan Mac. China mengikuti kalendar Gregorian untuk perniagaan harian tetapi tarikh Tahun Baru Cina dan perayaan penting lain ditentukan oleh kalendar Cina.

Setiap tahun dalam kalendar Cina diberikan kepada haiwan. Menurut satu kepercayaan, Buddha menjanjikan hadiah kepada semua binatang yang akan memberi penghormatan kepadanya. 

Hanya 12 haiwan yang datang untuk menghormati Buddha, untuk memihak kepada 12 haiwan ini, masing-masing diberikan satu daripada 12 tahun zodiak Cina. Orang dikatakan mewarisi ciri khas dari haiwan tahun kelahiran mereka. Tanda-tanda itu ulang setiap 12 tahun.

Kalendar Cina didasarkan pada pemerhatian astronomi bujur Matahari dan fasa Bulan. Ia dipercayai telah diperkenalkan oleh Kaisar Huangdi (atau Huang Ti) pada beberapa peringkat sekitar 2600 hingga 3000 BCE. Mengikut legenda, kaisar mencipta kalendar pada tahun 2637 SM. Kalendar ini mendahului kalendar Gregorian, yang diperkenalkan pada tahun 1582. 

Kalender lunar Cina digunakan untuk menentukan perayaan. Sejak panjang tahun kalendar Cina berbeza dari tahun ke tahun dalam kalendar Gregorian, tarikh Gregorian bagi perayaan-perayaan ini berbeza-beza setiap tahun. Pelbagai komuniti Cina di seluruh dunia juga menggunakan kalendar ini.

Simbol

Tahun Baru Cina mempunyai pelbagai simbol dan tradisi. Sebagai contoh, bunga merupakan bahagian penting dalam hiasan Tahun Baru, di antaranya bunga mekar (dikaitkan dengan keberanian dan harapan) dan narcissus air (dikaitkan dengan nasib baik dan kekayaan). 

Tulisan yang merujuk kepada nasib baik sering dilihat di rumah dan persekitaran perniagaan. Mereka biasanya ditulis dengan berus pada sekeping berlian berwarna merah. Jeruk dan oren juga dipaparkan di banyak rumah dan kedai sebagai tanda nasib dan kekayaan.

Sampul surat dengan wang (Hong Bao, Ang Pao, atau Lai See) sering datang dalam warna merah, yang melambangkan kebahagiaan, nasib baik, kejayaan, dan nasib baik. Warna merah juga digunakan pada sampul surat ini untuk menangkis roh-roh jahat. Sampul surat ini terutama diberikan sebagai hadiah kepada kanak-kanak.

0 comments:

Post a Comment