JADUAL TARIKH GAJI KAKITANGAN KERAJAAN/AWAM TAHUN 2023

 Jadual tarikh gaji kakitangan kerajaan/awam tahun 2023 telah dikeluarkan oleh Pusat Perkhidmatan Aset (PPA) pada bulan Disember 2022. Jadual tersebut merangkumi tarikh-tarikh pembayaran gaji dan elaun bagi kakitangan kerajaan/awam di Malaysia untuk tahun 2023.


Tarikh-tarikh pembayaran gaji dan elaun bagi kakitangan kerajaan/awam di Malaysia berbeza-beza mengikut kementerian, jabatan dan agensi kerajaan. 

Walau bagaimanapun, tarikh-tarikh ini biasanya dikeluarkan pada awal setiap tahun oleh Pusat Perkhidmatan Aset (PPA) bagi membolehkan kakitangan kerajaan/awam merancang kewangan mereka dengan lebih baik.


Berikut adalah jadual tarikh gaji dan elaun kakitangan kerajaan/awam tahun 2023 yang dijangka akan diumumkan oleh Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM):


 JADUAL TARIKH GAJI KAKITANGAN KERAJAAN/AWAM TAHUN 2023

Bulan            Tarikh Pembayaran Gaji dan Elaun

  • Januari    17 Januari 2023
  • Februari    24 Februari 2023
  • Mac            24 Mac 2023
  • April    17 April 2023
  • Mei            25 Mei 2023
  • Jun            23 Jun 2023
  • Julai    25 Julai 2023
  • Ogos    25 Ogos 2023
  • September  25 September 2023
  • Oktober    25 Oktober 2023
  • November  24 November 2023
  • Disember   19 Disember 2023

Sila ambil perhatian bahawa tarikh-tarikh tersebut adalah tarikh yang dijangka dan boleh berubah mengikut keadaan semasa. 

Oleh itu, kakitangan kerajaan/awam perlu sentiasa mengemaskini maklumat terkini melalui saluran rasmi seperti laman web JANM atau saluran komunikasi yang lain.

JADUAL TARIKH GAJI KAKITANGAN KERAJAAN/AWAM TAHUN 2023
JADUAL TARIKH GAJI KAKITANGAN KERAJAAN/AWAM TAHUN 2023


Selain itu, kakitangan kerajaan/awam juga dinasihatkan untuk mengambil langkah-langkah kewangan yang bijak seperti membuat perancangan kewangan, menguruskan hutang dan mengurangkan perbelanjaan yang tidak perlu. 

Ini akan membantu mereka menghadapi krisis kewangan yang tidak dijangka atau situasi darurat seperti masalah kesihatan atau kecemasan yang memerlukan perbelanjaan tambahan.


Kesimpulannya, 

jadual tarikh gaji dan elaun kakitangan kerajaan/awam tahun 2023 adalah penting bagi menguruskan kewangan dengan bijak. Kakitangan kerajaan/awam perlu memahami dan mematuhi jadual tersebut dan mengambil langkah-langkah proaktif dalam menguruskan kewangan mereka. Ini akan membantu mereka mengelakkan masalah kewangan yang tidak diingini dan memastikan kestabilan kewangan jangka panjang.


Selain itu, kakitangan kerajaan/awam juga perlu mengambil maklum bahawa terdapat beberapa jenis elaun yang berbeza mengikut kategori jawatan mereka. Antaranya termasuk elaun perumahan, elaun kesihatan, elaun gaji penjawat awam, elaun pakaian, elaun Khas Jusa, elaun tugas dan lain-lain.


Bagi kakitangan kerajaan/awam yang ingin mengetahui maklumat lanjut tentang jenis-jenis elaun yang tersedia, mereka boleh merujuk kepada portal eGaji yang boleh diakses melalui laman web JANM. 

Portal eGaji memaparkan maklumat tentang jumlah dan jenis elaun yang diterima oleh kakitangan kerajaan/awam, dan juga menyediakan maklumat berkaitan dengan bayaran gaji, tuntutan elaun dan maklumat peribadi.


Selain itu, kakitangan kerajaan/awam juga perlu mengambil maklum bahawa terdapat beberapa faktor yang boleh mempengaruhi jumlah bayaran gaji dan elaun mereka, seperti cuti tanpa gaji, cuti sakit, pembayaran ansuran pinjaman dan lain-lain. 

Oleh itu, sebelum membuat sebarang perancangan kewangan, mereka perlu mengambil kira faktor-faktor ini dan memastikan bahawa mereka mempunyai perancangan yang bersesuaian dengan keadaan kewangan mereka.


Secara keseluruhannya, jadual tarikh gaji dan elaun kakitangan kerajaan/awam tahun 2023 adalah penting bagi menguruskan kewangan dengan bijak. 

Kakitangan kerajaan/awam perlu memahami dan mematuhi jadual tersebut dan mengambil langkah-langkah proaktif dalam menguruskan kewangan mereka. Ini akan membantu mereka mengelakkan masalah kewangan yang tidak diingini dan memastikan kestabilan kewangan jangka panjang.

0 comments:

Post a Comment