APA ITU SAMBUTAN HARI RAYA AIDILFITRI @ HARI RAYA PUASA

Hari Raya Aidilfitri atau lebih dikenali sebagai Hari Raya Puasa merupakan hari raya terpenting bagi umat Islam di seluruh dunia. 

Hari raya ini disambut pada penghujung bulan Ramadan iaitu bulan ke-9 dalam kalendar Islam. Hari raya ini dianggap sebagai hari kemenangan bagi umat Islam setelah berpuasa selama sebulan penuh.

APA ITU SAMBUTAN HARI RAYA AIDILFITRI @ HARI RAYA PUASA
PHOTO VIA https://az779572.vo.msecnd.net


Sambutan Hari Aidilfitri biasanya bermula sebulan sebelum tibanya cuti. Umat ​​Islam di seluruh dunia mula berpuasa pada bulan Ramadan, yang biasanya berlangsung selama 29 atau 30 hari. Puasa ini termasuk menahan diri dari makanan, minuman, dan aktiviti lain dari matahari terbit hingga terbenam. Sepanjang bulan Ramadhan, umat Islam juga diharapkan untuk melakukan kebaikan dan bersedekah.


Selepas berpuasa selama sebulan penuh, umat Islam menyambut Hari Raya Aidilfitri pada hari pertama bulan Islam Syawal. Pada hari ini umat Islam bersiap sedia untuk menunaikan solat sunat Hari Raya pada sebelah pagi yang biasanya dilakukan di masjid atau surau. Selepas itu, umat Islam saling bermaafan dan menziarahi keluarga dan sahabat handai.


Semasa Hari Raya Aidilfitri, umat Islam juga memakai pakaian baru yang biasanya dipanggil pakaian raya. Hidangan biasa seperti ketupat, rendang, lemang, dan kuih muih turut dihidangkan di meja makan. Selain itu, umat Islam juga memberi hadiah atau wang hari raya kepada anak-anak yang berkunjung ke rumah mereka.


Sambutan Hari Raya Aidilfitri biasanya berlangsung selama tiga hari, tetapi di sesetengah negara ia boleh berlangsung sehingga seminggu penuh. Semasa memberi salam ini, umat Islam biasanya meraikan bersama keluarga dan rakan-rakan, memperbaiki hubungan dengan orang lain, dan bersedekah kepada mereka yang memerlukan.


Secara keseluruhannya, Hari Raya Aidilfitri adalah hari kemenangan dan kegembiraan bagi umat Islam di seluruh dunia. Ucapan ini adalah saat yang ditunggu-tunggu setiap tahun, di mana umat Islam dapat berkumpul bersama keluarga dan sahabat handai, dan memperbaiki hubungan dengan orang lain. Selain itu, sapaan ini juga mengajarkan nilai-nilai seperti kebaikan, kesederhanaan, dan sedekah kepada orang lain.


FAQ SELAMAT DATANG HARI AIDILFITRI


Berikut adalah beberapa soalan yang sering ditanya mengenai sambutan Aidilfitri:


Bilakah Hari Raya Aidilfitri disambut?

Hari Raya Aidilfitri disambut pada hari pertama Syawal dalam kalendar Islam, yang jatuh selepas berakhirnya bulan Ramadan.


Apa yang anda lakukan semasa Aidilfitri?

Semasa Hari Raya Aidilfitri, umat Islam bersiap sedia untuk menunaikan solat sunat Hari Raya pada waktu pagi, memakai pakaian raya, dan bermaafan antara satu sama lain. Hidangan biasa seperti ketupat, rendang, lemang, dan kuih muih turut dihidangkan di meja makan. Selain itu, umat Islam juga memberi hadiah atau wang hari raya kepada anak-anak yang berkunjung ke rumah mereka.


Berapa lamakah sambutan Aidilfitri berlangsung?

Sambutan Hari Raya Aidilfitri biasanya berlangsung selama tiga hari, tetapi di sesetengah negara ia boleh berlangsung sehingga seminggu penuh.


Apakah yang perlu diambil kira semasa menyambut Hari Raya Aidilfitri?

Semasa sambutan Hari Raya Aidilfitri, adalah penting untuk memberi perhatian kepada nilai-nilai seperti kebaikan, kesopanan dan bersedekah kepada orang lain. Selain itu, perlu juga menjaga adab dan menghormati orang lain terutama dalam berpakaian dan tingkah laku.


Adakah Hari Raya Aidilfitri hanya disambut oleh umat Islam?

Ya, Hari Raya Aidilfitri hanya disambut oleh umat Islam sebagai hari kemenangan selepas berpuasa sebulan penuh di bulan Ramadan. Namun, di beberapa negara seperti Malaysia dan Indonesia, Hari Raya Aidilfitri turut disambut meriah oleh masyarakat bukan Islam.


0 comments:

Post a Comment